Roger Federer varuje pred prehnanou ctižiadostivosťou rodičov

07.01.2015 19:47

Tenista Roger Federer vyjadril presvedčenie, že športové hviezdy nepotrebujú, aby celú ich kariéru strážili ctižiadostiví rodičia, naopak tvrdí, že športovcovi treba nechať priestor k rozvoju bez zbytočného tlaku. Federer, ktorý vyhral 17 grandslamových turnajov a udržal sa na pozícii svetovej jednotky 302 týždňov jeho kariéry, povedal, že rodičia, ktorí chcú mať zo svojho dieťaťa športovú hviezdu, by mali svojmu dieťaťu dať priestor pre zdokonaľovanie sa v zápasoch a tréningoch aj bez ich prítomnosti. Sám sa vyjadril, že je rád, že jeho vlastným rodičom sa podarilo nájsť vhodnú rovnováhu. Nie je predsa nevyhnutné aby rodičia boli prítomní všade počas celej rozbiehajúcej sa kariéry športovca.

V rozhovore rozprával Roger hlavne o podpore, ktorú dostal od vlastných rodičov, Róberta a Lynette a poukazoval na rozdiel medzi tým, čo znamená podporovať svoje dieťa a byť vlezlým a prehnane ctižiadostivým rodičom.

Rodičovská podpora a ich rady sú veľmi dôležité k tomu, aby športovec pochopil, že môcť mať tréningy a hrať zápasy či turnaje je privilégium, takže to najmenšie, čo môže dieťa urobiť, je dať do toho všetko úsilie a najlepší prístup. V rovnakom čase však treba dať deťom a ich trénerom priestor, aby mohli sami pracovať.....sami cestovať.....rodičia proste nemusia byť opatrovateľmi počas celej doby športovcovej kariéry,“ povedal Roger.

Je veľmi dôležité, aby sa rodičia aj deti tešili z prítomnosti jeden druhého. Pre mňa je dnes v poriadku, ak mi moji rodičia povedia, že chcú prísť na každý môj turnaj. Nevadí mi stráviť s nimi aj každý deň v roku. Ale tiež je v poriadku, keď mi zavolajú, že neprídu, lebo by si to nevedeli užiť pre nervozitu. Oba dva spôsoby sú OK a mne pomáhajú – mám svoj priestor, ale je na mňa vyvíjaný aj tlak aby som podal výkon,“ dodal tenista.

Na otázku o športovej kariére vlastných detí odpovedal: „Naozaj neviem, či moje deti budú hrať tenis na vrcholovej úrovni. Všetko to závisí od toho, aká bude naša situácia po usadení sa vo Švajčiarsku a tiež od toho, aký šport si sami zvolia. Pre deti je predsa dôležité najmä to, aby ich to, čo robia, bavilo, tešilo a napĺňalo, bez ohľadu na to, aký druh športu si zvolili.

John Bercow, ktorý pripravil tento rozhovor sa tiež pokúsil zistiť príčinu Federerovej ambície zostať na vrchole svojho športu.

Veľmi rýchlo som zistil, že je to niečo úplne iné vyhrať niečo prvý krát a vrátiť sa o rok svoju výhru obhajovať. Pomyslel som si, že keď som už dosiahol určitú úroveň, mal by som hľadať motiváciu v iných veľkých športovcoch, ktorí dokázali byť na vrchole dlho a veľa krát, ako napríklad Michael Jordan, Tiger Woods, Valentino Rossi či Michael Schumacher. Bolo to, ako keby som aj ja bol v malej miere súčasťou toho všetkého a každým rokom sa k týmto ľuďom viac približoval. Oni boli pre mňa obrovskou inšpiráciou, ktorá mi pomáhala naďalej na sebe tvrdo pracovať.

Celý rozhovor odznel na BBC Radio 4 v piatok 26. 12. 2014:
https://www.bbc.co.uk/programmes/p02fvfbb

Zdroj: https://www.telegraph.co.uk/news/celebritynews/11305376/Roger-Federer-warns-against-the-perils-of-pushy-parents.html

-DK-