Milí rodičia: Chcem aby vaše dieťa zlyhalo!

29.09.2016 22:10

Áno, čítate správne. Naozaj chcem, aby vaše dieťa zlyhalo. Konkrétne, chcem aby vaše dieťa zlyhalo v hokeji. A čím skôr začne zlyhávať, tým lepšie. Som natoľko presvedčený o pozitívnom dopade zlyhania, že vám, rodičom, odporúčam, aby ste dúfali, že zlyhanie vaše dieťa postihne už túto sezónu. Prečo? Pretože je to jediná cesta, ako môže naozaj uspieť v hokeji aj mimo neho.

Hokej je ideálnym športom pre učenie sa, ako sa vyrovnať s nepriazňou a zlyhaním. Dôsledky, sú v porovnaní s okolnosťami, ktorým budú naši hráči čeliť v dospelosti, minimálne. A vzhľadom k tým naozaj náročným životným situáciám je tlak na hľadanie riešenia pomerne nízky. Preto je hokej ideálnym miestom pre:

- učenie sa z chýb,

- rozvíjanie zmyslu pre zodpovednosť,

- učenie sa komunikácii s dospelými,

- precvičovanie riešenia konfliktov.

Predstavme si hráča, ktorý zažíva nešťastie a namáhavý boj počas dlhej sezóny plnej prehier, ale učí sa, aj napriek hendikepu, nevzdať každý zápas. Predstavte si toho istého hráča, unaveného a vyčerpaného z dlhého semestra, bojujúceho s poslednými hodinami vysokoškolských skúšok. Alebo opäť toho istého hráča, ako sa rýchlo zotaví po ťažkom týždni v práci, v ktorom nesplnil očakávané hodnoty pracovného plánu.

Z nejakého dôvodu naša kultúra zlyhanie neprijíma. Namiesto jeho prijatia sa mu všemožne vyhýbame a robíme všetko preto, aby sme naše deti pred ním ochránili. Radšej, ako ich nechať odohrať dlhú sezónu plnú prehier, snažíme sa presťahovať, zmeniť klub a nájsť im lepšie družstvo. Budeme ich brániť lepšie ako elitní právnici a rozoberať význam každého slova, ktoré tréner vyriekol, namiesto toho, aby sme ich nechali učiť sa byť zodpovednými za ich vlastné konanie.

Rozumiem, že niektorí rodičia môžu namietať: „Ale tréner zaobchádzal s mojím dieťaťom nespravodlivo. Nie som bláznivý rodič. Pýtal som sa všade dookola. Tréner urobil zlé rozhodnutie a potrestal moje dieťa nespravodlivo.“ Tak po prvé, ja neverím, že existuje tréner, ktorý je totálne spravodlivý. Niekedy, či už sa jedná o pozornosť, ktorú dáva každému hráčovi, o priestor na ľade alebo presadzovanie určitých pravidiel, tréner proste urobí  neférové rozhodnutie. Po druhé, som presvedčený, že hráč má svojim spôsobom šťastie, že sa môže ocitnúť v takejto situácii krivdy, pretože to napodobňuje reálny svet.

Ak ste rodič, verím, že o mojej rade budete aspoň uvažovať. Samozrejme, že sú prípady, kedy rodič musí svoje dieťa chrániť. Avšak takéto situácie sú pomerne vzácne. Vo väčšine prípadov je najlepším riešením to, aby hráči prevzali kontrolu nad problémom. Ak im to dovolíme a podporíme ich v tom, som presvedčený, že im omnoho viac pomôžeme k tomu, aby sa stali lepšími hráčmi, študentmi a v neposlednom rade ľuďmi.

Autor: Josh Levine

Z anglického originálu: Dear parents: I want your kid to fail!

Zdroj: https://www.letsplayhockey.com/online-edition/news/2420-dear-parents-i-want-your-kid-to-fail.html

-DK-